søndag den 5. februar 2012

Brødkurv - gaven til Oscars fantastiske Dagplejemor!

Oscar stoppede i dagplejen i sidste uge og jeg synes hun skulle have noget særligt. Det blev så til denne brødkurv med skrift på. Hun blev glad for den ( ikke også Anitta :) ) og jeg synes det er hyggeligt at de har lidt til minde om os.


Skulle jeg vælge om ville jeg have lavet kurven mindre, men det er jo efter hvilket behov man har.

Jeg har fuldt opskriften på denne hyggelige blog her, jeg har bare lige tilsat lidt flere finesser ved den.

 Jeg tog udgangspunkt i hendes opskrift med at klippe en cirkel ud fra den ønskede størrelse - jeg fik en cirkel på 25 cm og gangede det så med pi = 3,14 hvilket giver 75,42 og jeg rundede så op til 77 cm for at have til sømrum. bagefter zigzaggede jeg alle ender og jeg vil lige hilse og sige at halvpanama er noget være skidteras der bare løber og løber - men det kan lykkedes. Jeg blandede halvpanama med en grovere sortgarn ( det hed den....) Det er meget mere stift i strukturen da jeg synes halvpanama var alt for slapt.
 Jeg startede med at skrive med min symaskine på stoffet, og satte derefter piping bånd på på RET siden med den runde del stikkende ned mod bunden. Derefter syede jeg enderne sammen ret mod ret og så kom bunden på.
 Du kan her se hullet i bunden som, jeg efterlod til at hive stoffet igennem.
 De to er nu syet og skal så lægges sammen - dte skal lige siges at det virkede helt håbløst for mig at cirkelen kunne passe sammen med alt det stof, men det passede så giv ikke op og start på en større cirkel.... :)
 I med den ret mod ret og vrangen udad. Vend vrangen ud på den gemmen det lille hul og sy det sammen.
 kantbåndet er lidt svært at se men har en meget fin detalje som du sagtens kan se irl. Begge gange jeg har foræret denne væk har jeg skulle sige at jeg selv har lavet den, så lidt prof må de se ud :)

Det er et let projekt dette, og du kan jo droppe skrift og pipingbånd og så er det endnu hurtigere :)

4 kommentarer:

  1. Wow, den er fin!:):) og hvor gad jeg godt, at min symaskine kunne skrive også:) Det ser så fint - og ja, professionelt - ud:) Hmm, jeg skal vist også se at tænke over, hvad min piges dagplejemor skal have i afskedsgave, når vi flytter til Esbjerg om under to måneder... :)

    SvarSlet
  2. Tak tak Sus! Jeg har så efterhånden lært at trådene skal klippes af :) Godt der er nogen som vil lære fra sig :) Vildt i flytter til Esbjerg, hvorfor?

    SvarSlet
  3. Vi bor 'kun' 35 km fra Esbjerg nu, så det er ikke så stort et skridt :) Min mand har fast job i Esbjerg og det har jeg også fra 1. april, så hverdagen bliver lidt nemmere på den måde :)

    SvarSlet
  4. Dejligt! Tillykke med det nye arbejde :) Jeg vidste ikke at du boede så tæt på min hjemby, det skal nok blive godt :)

    Kh Jette

    SvarSlet